Nachádzate sa tu

Google predstavil Sunroof

google sunroof project solar energy
Google predstavil Sunroof

Projekt, ktorý vypočíta, či sú panely vhodné pre váš dom

Neviete sa rozhodnúť, či sú solárne panely to pravé orechové práve pre vašu domácnosť? Google prichádza s vychytávkou, ktorá to rozhodne za vás, alebo vám aspoň uľahčí celý proces. Projekt Sunroof, ktorý spoločnosť práve rozbehla, využíva svoje rozsiahle skúsenosti a dáta v mapovaní a vypočítavaní, aby pre vás navrhla to najefektívnejšie solárne riešenie.

Má to len jediný háčik, projekt je v rozbehu a momentálne funguje len v okolí San Francisca a Fresna v slnečnej Kalifornii a Bostonu na druhej strane USA. Keď sa však ale osvedčí, určite svoje aktivity prenesie aj do Európy, a teda aj na Slovensko.

Introdukčné video o Projekte Sunroof od Google.

Ako to funguje?

Je samozrejmé, že technologický gigant v tomto prípade využíva svoje slávne „vševediace“ mapy. Stačí, aby ste na stránke projektu zadať adresu a ostatné už Sunroof vykúzli za potencionálneho zákazníka spoločností obchodujúcich s obnoviteľnými zdrojmi energie.

Systém pracuje nasledovne. Nájde si váš dom a využije rôzne databázy na to, aby vytvoril adekvátnu analýzu vašej strechy. (Teraz by sa mohli ozvať ochrancovia súkromia, ktorí doslova nenávidia prezradzovanie svojich osobných údajov na internete – Google tvrdí, že je to úplne bezpečné, môžete sa teda sami rozhodnúť či mu veriť.)

Najdôležitejšími faktormi v analýze Sunroofu sú množstvo slnečného žiarenia, ktoré dopadá na strechu za jeden rok, veľkosť strechy a  priemerná cena elektriny v danom regióne. Pri výpočtoch berie do úvahy rôzne elementy ako tienenie okolitých objektov či všetky možné polohy Slnka, z ktorých svieti na vašu strechu. Okrem toho sleduje aj mnohé ďalšie faktory, ktoré by mohli výpočty ovplyvniť.

Výsledok

Aby sme videli, ako vyzerá samotný návrh, zvolili sme si ľubovoľnú adresu v kopcovitom San Franciscu. Slnka tu svieti dosť, a tak by Sunroof s výpočtami nemal mať problém. Ani nemal. Návrh pre konkrétny dom, resp. strechu, sa dostavil takmer okamžite. Sunroof ihneď podal informáciu o tom, koľko žiarenia na daný povrch dopadá, ale aj koľko priestoru je na nej na inštaláciu solárneho systému (v tomto prípade vyšlo 1228 hodín použiteľného slnečného žiarenia počas jedného roka a 21 metrov štvorcových priestoru).

Napokon, po zohľadnení všetkých pre a proti, prichádza číslo, ktoré chce vidieť každý potencionálny záujemca – koľko ušetrí v prípade, že sa dá na obnoviteľné zdroje energie nahovoriť (majiteľ tohto náhodne vybraného domu by ušetril 5000 dolárov pri 20 ročnom lízingu).

Nižšie sa nachádzajú ďalšie informácie, napríklad o priemernej mesačnej platbe za elektrinu (v tomto prípade 125 dolárov mesačne) a odporúčanie samotného Google o tom, aký systém daný domov vyžaduje (v tomto prípade 3 kW, ktorého inštalácia zaberie cca 17 metrov štvorcových strechy). Záujemcovia pri využití Sunroofu nemajú naozaj žiadnu robotu – Google im vypočíta aj to, koľko ušetria pri lízingu či okamžitom kúpení systému a takisto aj návratnosť celej investície. Na konci analýzy sú vymenovaní potencionálni dodávatelia z danej oblasti.

Vyzerá to tak, že Sunroof myslí naozaj na všetko. „Chceme, aby bola inštalácia solárnych panelov jednoduchá a pochopiteľná pre každého,“ vysvetľuje svoje úmysly samotný Google. Aj keď je analýza Sunroofu iba orientačná, môže byť pri rozhodovaní sa veľmi nápomocná. Niektorí zákazníci totižto nemajú ani poňatia o tom, koľko by fotovoltaický systém na ich dome mohol stáť. V tomto prípade im môže Sunroof poskytnúť dobrý odhad, pričom o konkrétne čísla sa postará samotný dodávateľ, teda my. :) 

 

Team BASSO / mm

 

 

 

august 24, 2015